Employer branding: laden van je werkgeversmerk

Eerder kon je op de website van WerkWaarde al een blog van Lieneke lezen over het bouwen van je Employer Brand. In deze blog een vervolg.

De krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt is steevast onderwerp van gesprek met klanten. Wie heeft de antwoorden die iedereen wil horen en wie heeft de magische oplossingen? Wat opvalt in de ‘war for talent’ is de tendens dat de jongere generatie niet alleen voor de harde benefits gaat, maar ook zoekt naar een werkomgeving waar aandacht is voor maatschappelijke betrokkenheid (betekenis economie). Dat zorgt ervoor dat zij meer en meer kiezen voor een werkgever die ook in dit beeld past. Het vraagt een doordachte marketingstrategie om die meerwaarde ook te kunnen duiden. 

 

Je werkgeversmerk is er al!

Dat is goed nieuws he? Je ‘employer brand’ is al aanwezig in je bedrijf. Hoe krijg je hier inzicht in? Dat is eigenlijk heel ‘simpel’ en een wezenlijk onderdeel van het communicatievak: luisteren. Stel medewerkers/stakeholders de vraag: waarom werken mensen eigenlijk bij jou en willen ze bij jou blijven werken? Met inzicht in hoe je huidige medewerkers naar jou kijken als werkgever, dan krijg je een realistisch beeld van de stand van zaken. De motivatie en drijfveren van je medewerkers vormen je leidraad. Dat is de basis van je werkgeversmerk. 

 

Voorkeurspositie in de brein

Met je huidige stand van zaken kun je vervolgens aan de slag gaan. Waar wil je heen, wat zijn je doelen, hoe wil je gezien worden als werkgever? Een sterk werkgeversmerk, dat staat er niet met één campagne of in een actieperiode. Dat bouw je stap voor stap op. Beeldvorming beïnvloeden kost tijd. En wat bouw je concreet? Een voorkeurspositie in het brein van een geïnteresseerde kandidaat. Met een doordachte communicatiestrategie kom je een heel eind. Met echte verhalen van medewerkers, beloften die je doet en eerlijke vacatureteksten maak je grote stappen. Maar ook in zijn algemeenheid: de (online) zichtbaarheid van je bedrijf, de artikelen die je vindt in zoekmachines, de berichten die je post op social media - en de wijze waarop je reageert. Het draagt allemaal bij aan dat netwerk van (positieve) associaties rondom je werkgeversmerk. 

 

Mooie woorden

Met mooie woorden en beloftes alleen kom je er niet. Het vraagt concrete actie. Alle werkzaamheden rondom werving- en selectieprocedures zullen moeten bevestigen wat je belooft in je communicatie. De processen, de handelingen tot en met de onboarding; alles, tot in detail, werkt mee aan je werkgeversmerk. Immers, je wilt de verwachtingen die je schept in je communicatie ook waarmaken. Als je in staat bent om die geïnteresseerde kandidaat op een positieve wijze te verrassen, dan zul je de vruchten van je communicatie inspanningen gaan plukken. 

 

Tot slot nog een paar tips: 

 

  • Werk altijd vanuit een strategie: dan heb je duidelijke focus over de richting 
  • Wees creatief: ontwikkel een concept wat datgene uitstraalt en communiceert wat bij jou en je doelstellingen past
  • Wees consistent: zichtbaarheid en herkenbaarheid zijn key in de uitvoering 
  • Doseer: bouwen aan een merk kost tijd
  • Verras: niets zo leuk dan je doelgroep op een positieve manier te verrassen (lees: verwachtingen overtreffen)

 

Wil je meer weten over het bouwen van je werkgeversmerk voor jouw organisatie en de rol die marketing en communicatie daarin spelen? 

Bel of mail! Want we wensen je veel personeel ;-)