Merkessentie

Je merkessentie is een korte beschrijving waarin duidelijk wordt hoe je merk voelt. Het beschrijft het DNA van jouw organisatie en neemt zaken als missie, klantbelofte en kernwaarden mee. Waarom een merkverhaal belangrijk is? Omdat het houvast en richting geeft. Omdat het je helpt consequent vanuit je kern te communiceren met je doelgroep. Dat waardeert je doelgroep en dat krijg je terug.

Wie zijn we? Waar gaan we heen? Waar doen we het allemaal voor? Waarom doen we het? Jouw verhaal, je essentie, het beschrijft wie we zijn. Of beter: wie we willen zijn. Een scherpe merkessentie is het punt van waaruit je organisatie, merk en mensen verder kunnen ontwikkelen. Een helder geformuleerde missie en visie zijn hét kader voor je merkpositionering, strategie bepaling en het passend inrichten van processen en systemen. Kernwaarden helpen je ook om consequent vanuit je kern te communiceren. Dat waardeert je doelgroep en dat krijg je terug.

Start met waarom

Jouw merk is uniek, maar toch herkenbaar. Dat is helder voor jou, maar hoe zorg je dat je dat communiceert? Belangrijker nog: hoe zorg je dat jouw collega’s hetzelfde communiceren? Elk merk heeft zichtbare en onzichtbare kenmerken. Het (merk)karakter bepaalt de manier waarop je je gedraagt, sociaal beweegt en hoe je laat zien wie je bent. Je logo en huisstijl zijn vanzelfsprekend zichtbare kenmerken. Maar uiteindelijk komt een karakter terug in gedrag. En juist hier kan een merkverhaal je organisatie houvast geven. Start daarom met ‘waarom’. Omschrijf je visie, je missie én je drijfveer. Dit is het kompas voor je communicatie.

Denk over je merk identiteit als een persoonlijkheid

Naast het inhaken op het associatief denken van consumenten, haakt een goed merk nog veel breder in op hoe we als mensen in elkaar steken. We zijn “sociale dieren” en gericht op het herkennen, inschatten en vertrouwen van andere mensen. Zie daarom je merk altijd als een persoonlijkheid en ben consistent die persoon. Alleen dit maakt een sterke band en diepgewortelde associaties mogelijk. 

Heb je dit helder? Dan kun je duidelijk richting geven aan je contentstrategie, toon en beeldtaal. Meer weten over het uitrollen van jouw unieke merkverhaal? Neem contact op met Tessa via tessa@cowsandstars.nl